sockerbiten.blogg.se

Mitt liv som typ 1 diabetiker genom fest, resor och vardag.

Debutant

Publicerad 2013-04-21 15:16:16 i Allmänt,

Det är vad läkaren skrev i sitt läkarintyg efter två nätter inne på Sankt Göran. Nydebuterad typ-1 diabetiker! Jaha, välkommen till din nya värld. Diabetes är vad jag har fruktat mest då det ligger i släkten, men eftersom jag alltid varit en godisråtta så trodde jag aldrig att det inte skulle hända mig. Dessutom har jag alltid varit rädd för sprutor. Nu ska jag jag sticka mig själv och injicera insulin själv. Hur skulle detta gå? Mamma tog ledigt från jobbet en vecka och åkte upp till mig. Hon fick själv diagnosen för ett halvår sedan. Där satt vi i köket med sprutorna uppradade och injicerade oss som värsta narkomaner. Det upptäckes tidigt för mig, när jag kom in låg jag på 64 i Hba1c. Träffade överläkaren i veckan och då har det gått ner till 54. Hon vill dock att jag ska ligga på 52. Det kommer jag att kämpa för nu utan att göra för stort avkall på mitt leverne idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela